CHRIZ

Jan-Christian van Dooren is altijd een filmliefhebber geweest. Hij maakte met zijn Nikon D80 acht jaar geleden een foto van zijn vrouw en zoontje en bewerkte deze als een shot uit een film. Dat is het moment dat hij zich verdiepte in Cinematic Photography, een fotografiestijl waarbij het uiteindelijk beeld lijkt op een ‘moviestill’ of ‘screenshot’ uit een film.

Filmsfeer

Bij Cinematic Photography zijn de uitsnede en kleurtoon belangrijke kenmerken. ‘Het was vanaf het begin duidelijk dat ik hier iets mee wilde doen in de fotografie. Straatfotografie is uitermate geschikt voor de film-sfeer die ik wil creëren in mijn foto’s. Je kunt van een normaal tafereel een heel ander beeld maken.’ Het was een kleine zoektocht voordat Jan-Christian bij deze stijl van fotograferen kwam. Acht jaar geleden kocht hij zijn eerste digitale spiegelreflex, de Nikon D80. Hij werd vader en wilde fatsoenlijke foto’s kunnen maken van zijn pasgeboren zoon. Al snel maakte hij foto’s van hele andere dingen, zoals winterlandschappen.

 

Straatfotografie

‘Ondanks dat het fotograferen van landschappen me veel rust bezorgde, had ik behoefte aan meer actie en spanning en aan meer variatie in mijn foto's. Ik ben gaan fotograferen in Eindhoven en daarna ook in Antwerpen en Amsterdam. De manier van fotograferen past bij mij; alleen en onafhankelijk in een urbane omgeving. Ik had de variatie gevonden die ik zocht. Een bijkomend voordeel in een stad is ook dat je de hele dag foto's kunt maken. 's Avonds krijgen je opnames dan een totaal andere sfeer.

 

Acclimatiseren

Jan-Christian is geen fotograaf die altijd en overal zijn camera bij zich heeft. ‘Ik besluit dat ik op een bepaalde dag ga fotograferen en leg dan ook alles aan de kant. Mijn voorbereiding bestaat uit het op orde maken van mijn cameratas met volle batterijen en genoeg geheugenkaarten. Ik ga niet te opvallend gekleed, want als straatfotograaf moet je er natuurlijk niet uitspringen door je uiterlijk. Wanneer ik eenmaal op locatie ben, moet ik eerst wennen aan de stad en straat. Andersom ben ik er ook van overtuigd dat een stad ook moet wennen aan mij als fotograaf. Ik voel mij zekerder naarmate ik ergens langer ben. Wanneer ik zo’n dag plan om te gaan fotograferen, ben ik er die hele dag mee bezig. Het aanspreken van mensen om te vragen of ik een foto mag maken, doe ik vrijwel nooit.’

 

Nabewerking

‘Het eerste wat ik doe in de nabewerking is het beeld omzetten naar het cinematic formaat in Lightroom. Dit is het Amerikaanse Panavision-formaat van 2,35:1. Zo heb ik meteen het breedbeeld voor me en ga ik bezig met de sfeer van de foto door het bewerken van kleur en licht. Daarna ga ik over in Photoshop en zet ik de zwarte balken bij de foto, waardoor het een geheel wordt.’

 

Perfectionist

‘De full frame sensor van de Nikon D610 die ik nu gebruik geeft mij veel vrijheid. De beelden hebben veel scherpte, zijn gedetailleerd en hebben een mooie kleurintensiteit. Dit geeft mij de ruimte om creatief te zijn met de nabewerking. Ik gebruik vrijwel altijd mijn 50mm F1.8 lens van Nikon voor mijn straatfotografie. Ik ben een perfectionist en ben dan ook uren achter elkaar bezig met de nabewerking. Ik ben niet snel tevreden met het resultaat. Waar het allemaal om draait in mijn foto’s is de sfeer.’

 

Toekomst

‘Ik heb mijn droomreis om in New York te gaan fotograferen al gemaakt. Daar zou ik natuurlijk wel ooit naar terug willen, maar voor nu zou ik graag nog in Berlijn en Hamburg willen fotograferen. Deze Duitse steden zijn zeer geschikt voor cinematische straatfotografie. Ze hebben een bepaalde oude sfeer, er zijn veel pakhuizen en Berlijn heeft bijvoorbeeld prachtige oude gedeeltes. Een paar Europese steden staan dus nog op mijn verlanglijstje, maar zeker ook nog andere Amerikaanse steden, zoals San Fransisco.’