Jim de Sitter

Jim de Sitter heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot waardig strobistfotograaf. Zijn laatste werk 'Dusty Dancing', is een uniek samenspel van dans, kraakhelder licht en rondvliegend meel.

"The sky is not the limit, your mind is!"

Twee standen kent Jim De Sitter. Als ex-triatleet gaat hij voor 100% of hij begint er niet aan. Dat geldt niet alleen voor zijn oude sport maar ook zijn fotografie. Eind 2005 kocht Jim zijn eerste spiegelreflex camera, de Nikon D70. Die stond in eerste instantie volledig in teken van zijn sport. Als beheerder van de grootste triatlon website in België maakte hij foto’s voor zijn website. Toen zijn lijf versleten was, bleef de camera over. De stand stond al op 100% dus hij ging zich nog meer specialiseren in de fotografie.


Naaktkalender

Na vele weekenden aan de velden begon Jim in 2008 met zijn eerste studioproject. Zijn sportverleden was niet ver weg, hij maakte samen met verschillende sporters in België een naaktkalender. In de studio van een bevriende fotograaf ging hij aan de slag. Van flitsers had Jim nog weinig kaas gegeten. “Mijn collega stelde alles in, ik fotografeerde alleen maar. Toen had ik werkelijk geen idee wat ik aan het doen was met de flitsers.” De naaktkalender bleek een succes en begin van een nieuwe stap in de fotografie van Jim.

“Na het succes van de naaktkalender wilde ik meer weten van het flitsen. Ik ging ook online cursussen volgen bij bijvoorbeeld Scott Kelby.” Ook de Amerikaanse fotograaf Joel Grimes inspireerde Jim. “Joel maakt hdr-foto’s van sportlocaties en strobist-portretten van sporters. Deze foto’s voegt hij samen in één foto. Dat vond ik prachtige foto’s maar ik wilde het één foto doen. Toen kwam ik bij strobistfotografie.”


Sportvrouwen

Zo begon Jim met zijn langlopende project Sportvrouwen. Hij wilde andere sporters in beeld brengen dan de geijkte wielrenners en voetballers die vooral in België populair zijn. Ook koos hij specifiek voor vrouwen omdat zij nog minder in de publiciteit komen. “Ik wilde deze vrouwen letterlijk en figuurlijk in de spotlight zetten.” Jim werkt hoofdzakelijk met drie Nikon flitsers, twee Nikon Speedlight SB-900 en één Nikon Speedlight SB-800. Hij plaatst twee flitsers achter het model en één flitser in paraplu van voren. Jim kiest bewust voor hard en kraakhelder licht. Dit om de contouren van het model goed te laten zien maar omdat het volgens hem ook bij de modellen past. “Het is een specifieke set-up die bij dit project hoort. Het geeft een scherpe aflijning dat de sportvrouw goed uitlicht maar ook de belangrijke achtergrond niet vergeet.”


Dusty Dancing

Drie flitsers is een standaard voor Jim maar mocht de situatie anders zijn, past hij zijn licht daarop aan. “Bij een sportklimster hing ik op 3 meter met mijn Nikon D800 en dan kan ik niet makkelijk drie flitser plaatsen.” Inmiddels heeft Jim al veel sportvrouwen gefotografeerd en geeft hij workshops over strobistfotografie. In zijn eigen werk zoekt hij weer een nieuwe uitdaging. Die vond hij onder andere in het fotograferen van een danseres en rondvliegend meel, Dusty Dancing. “Ik ben van mezelf zeer technisch aangelegd en ik zoek altijd uitdaging. Harder, Better, Faster, Stronger zoals de song van Daft Punk. Het moet geen routine worden want dan ben ik snel verveeld.” Jim blijft zichzelf dan ook uitdagen. Hij werkt op dit moment naast zijn Nikon D800 ook met de Nikon D700, en AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED, AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED en AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II objectief. En hij is nog lang niet uitgeleerd.

 

“Fotografie is voor mij een hobby maar het blijft stiekem een droom om ooit te werken voor een grote reclamecampagne. Hoe zou het zijn als mijn Dusty Dancing foto’s ooit een inspiratie zijn voor een campagne voor een groot sportmerk? Dat zou ik echt geweldig vinden.”

Jim