Martin van der Veen

Eigenlijk wilde Martin gewoon iets anders. Hij had altijd landschappen en architectuur gefotografeerd toen hij in 2012 zijn eerste portret schoot. Gewoon om eens te proberen. “Maar dat vond ik meteen veel leuker. De interactie met een model, stylist of een visagist. Je bent niet meer alleen maar met een team aan het werk, dat trok me direct aan.”

Brutaal

Deze nieuwe passie resulteerde direct in nieuwe uitdagingen. Martin trok bijvoorbeeld de stoute schoenen aan door een Franse fotograaf te bellen die hij als voorbeeld zag. “Misschien brutaal maar brutalen hebben de halve wereld. Ik heb gewoon gevraagd of ik eens mee mocht kijken op één van zijn shoots. Dat mocht, maar dan moest ik hem wel assisteren met wat lampen en schermen vast te houden. Geen probleem natuurlijk… Ik combineerde mijn vakantie met deze shoot. Tijdens deze shoot had ik de kans om, tussen de bedrijven door, ook wat foto’s te maken van het model. Toen ik de foto opstuurde, bleek het model in kwestie mijn foto’s mooier te vinden dan die van mijn voorbeeld en vroeg of ze deze foto’s mocht gebruiken. Een tweede gelukje voor mij, ze bleek een bekende presentatrice te zijn in Frankrijk. Zo is voor mij het balletje snel gaan rollen.

 

Passie

Fotografie is nog steeds een passie voor Martin, geen werk. “Mijn fotografie gaat lekker met veel leuke opdrachten en ik fotografeer geregeld in het buitenland maar het blijft voor mij een hobby.

Zo kan ik blijven doen wat ik wil en wat ik leuk vind.” Het is voor Martin belangrijk niet naast zijn schoenen te lopen. “Noem het Groningse nuchterheid maar je ziet in deze wereld zo veel ego’s rondlopen en waar ik helemaal niets mee heb. Blijf gewoon normaal, zeker in de fotografie is dat een zeldzaamheid.” Samen met zijn vrouw Ingrid vormt hij een hecht team. Zij doet de visagie, Martin de fotografie. “Ik weet niet of het echt klopt maar volgens mij missen mannen de kleine details zoals de houding van een hand tot een haartje op de kleding. Mijn vrouw ziet dat direct en dat scheelt in de nabewerking.”

 

Nikon D600

Want naast fotograferen is de nabewerking een genot voor Martin. Hij werkt met de fullframe Nikon D600 met 24 megapixel. “De scherpte in combinatie met prime objectieven en de sensitiviteit van de sensor maakt het voor mij echt geweldig om mee te werken.” Martin werkt altijd erg close bij het model, voor de mooiste close-up portretten. “Ik schiet veelal heel dichtbij maar vaak moet je toch altijd iets croppen in de foto. Dat kan met deze bestanden echt prima.”

 

I AM DIFFERENT

Martin haalt alles uit zijn passie wat er voor hem in zit. Door zijn manier van werken in een team met zijn vrouw en door de nabewerking waar hij net zo veel aandacht aan besteedt als het fotograferen. “Ik werk veel met daglicht en durf dichtbij te komen. Ik heb geen dromen van exotische locaties of topmodellen om mee te werken. Misschien nog ooit een Nikon D5 maar ik wil vooral blijven doen wat ik leuk vind, daar ben ik het verst mee gekomen.”